В результаті аварії російських танкерів “Волгонефть-212” і “Волгонефть-239”, яка сталася в районі Керченської протоки в умовах шторму, в море потрапила значна кількість мазуту. За попередніми розрахунками та відповідно до існуючої інформації, яка підтверджує результати попереднього моделювання, значна кількість мазуту досягла суходолу рф аж до м. Анапа. Але як показують супутникові знімки частина нафтопродуктів залишилась у затонулій частині судна та поступово вивільняється у морську воду.

23.12.2024 р. супутником Sentinel-1 в районі Керченської протоки зроблено знімок в 03:49:20 UTC (рис. 1).

 

Рисунок 1 – Супутниковий знімок Sentinel-1 23.12.2024 р.

 

При більш детальному розгляді рисунка 1 можна побачити сліки (рис. 2, червоні стрілки), що розповсюджуються на схід від узбережжя Керченського півострова. За інформацією ЗМІ стверджується, що саме в цих місцях було виявлено мазут.

На знімку, представленому на рисунку 2 було виявлено слік від судна (виділено червоним). На рисунку 3, при збільшенні знімку, чітко простежується слід, скоріше за все, скиду лляльно-баластних вод. Довжина цього сліку становить 4 км. Координати судна на момент зробленого знімку: Lat: 44.96465, Lon: 36.48126.

За інформацією окремих ЗМІ рф в Чорному морі стався масовий викид дельфінів на берег Краснодарського краю. Виявлено 8 мертвих азовок, проте зовнішніх слідів нафтопродуктів на тілах не виявлено. За інформацією інших ЗМІ біля берега поблизу Новоросійська зафіксовано 11 випадків загибелі дельфінів після розливу нафтопродуктів. Крім того, виявлено більше 700 постраждалих птахів, 143 з яких врятувати не вдалось.

Рисунок 2 – Супутниковий знімок Sentinel-1 23.12.2024 р.

 

Рисунок 3 – Супутниковий знімок Sentinel-1 23.12.2024 р.

 

З метою прогнозування ситуації, коли залишки мазуту продовжать безперервно поступати у море впродовж наступного тижня УкрНЦЕМ зроблено прогноз із застосуванням моделі NOAA GNOME (General NOAA Operational Modeling Environment). Результати розрахунків наведено на рис. 4 – 17.

 

 

Рисунок 4 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 23.12.2024 00:00

 

Рисунок 5 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 23.12.2024 12:00

 

Рисунок 6 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 24.12.2024 00:00

 

Рисунок 7 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 24.12.2024 12:00

 

Рисунок 8 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 25.12.2024 00:00

 

Рисунок 9 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 25.12.2024 12:00

 

Рисунок 10 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 26.12.2024 00:00

 

Рисунок 11 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 26.12.2024 12:00

 

Рисунок 12 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 27.12.2024 00:00

 

Рисунок 14 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 27.12.2024 12:00

 

Рисунок 15 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 28.12.2024 00:00

 

Рисунок 16 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 28.12.2024 12:00

 

Рисунок 17 – Результати моделювання розповсюдження нафтопродуктів станом на 29.12.2024 00:00

 

Модельні розрахунки, проведені для періоду з 23 по 29 грудня 2024 року з інтервалом у 12 годин, свідчать про поступове розповсюдження мазуту в акваторії Чорного моря. Основні результати свідчать про те, що мазут продовжує витікати із затонулого судна, забруднюючи Керченську протоку та узбережжя Криму, але почав поступово переміщуватися у східному напрямку, до відкритої акваторії Чорного моря.

23 грудня пляма мазуту концентрується в районі Керченської протоки. У наступні дні мазут під впливом вітрових умов і течій почав поступово розширюватися. До ключових загроз в цей період можна віднести забруднення прибережних природоохоронних територій України, зокрема територій Опукського природного заповідника та ландшафтного парку “Мис Такиль”. З 25 грудня спостерігається поступовий рух нафтопродуктів у північно-західному напрямку через зміну синоптичної ситуації. Це створює потенційну загрозу досягнення мазутом південного узбережжя Криму. У подальшому мазут може знову поширитися на північ від точки, де затонуло судно, у напрямку Азовського моря, що підтверджується результатами моделювання на 27–29 грудня.

Необхідно наголосити, що на сьогоднішній день досі залишаються невідомими точна кількість мазуту, що залишається у затонулій частині судна та швидкість витікання мазуту, яка може залежати від гідрологічних умов, ступеня руйнування корпусу судна та інших факторів.

Ці фактори створюють значну невизначеність у прогнозуванні масштабів забруднення.